Magazynowanie energii
16 lutPosiadamy wieloletnie doświadczenie w sektorze magazynowania energii, który niestety od dawna boryka się z poważnymi incydentami pożarowymi. Wydarzenia takie jak pożary magazynów w Korei Południowej w 2018 roku czy w Arizonie w 2019 roku podkreśliły jak kluczowe jest wprowadzenie odpowiednich norm bezpieczeństwa. W 2021 roku doszło do incydentu, gdy dwa Megapacki Tesli zapaliły się jednocześnie w Victoria Big Battery, dużym magazynie energii w stanie Wiktoria. Podobny przypadek miał miejsce w 2022 roku w największym magazynie energii na świecie o mocy 300 MW mieszczącym się w elektrowni Moss Landing w Kalifornii, gdzie używano baterii od koreańskiego producenta LG, kolejny incydent pożarowy na tym samym obiekcie miał miejsce w bieżącym 2025 roku i doprowadził do ewakuacji 1500 pobliskich mieszkańców.
Po pożarze w Korei Południowej zamknięto 30% krajowych magazynów energii, aby umożliwić opracowanie nowoczesnych technologii i procedur zapewniających bezpieczną eksploatację systemów. Tragiczne skutki pożarów w amerykańskich magazynach energii doprowadziły do rewizji standardów przeciwpożarowych, które obecnie funkcjonują jako NFPA 855 code.
W oparciu o te doświadczenia oraz ich poważne konsekwencje, kładziemy ogromny nacisk na bezpieczeństwo systemów magazynowania energii.
Dlatego nasza technologia opiera się na:
Podstawą działania powszechnie stosowanych baterii litowo-jonowych są przemiany chemiczne, w wyniku których następuje „wędrówka” dodatnich jonów pomiędzy katodą a anodą gdzie warstwa na katodzie wykonana jest ze związków litu, natomiast anoda zazwyczaj wykonana jest z różnego rodzaju pierwiastków węglowych jak na przykład z grafitu w przypadku Tesli. Podczas ładowania dodatnie jony litu przechodzą z katody do grafitowej anody, gdzie łączą się z atomami węgla, tworząc węglik litu LiC6 . Nagłe duże natężenie prądu lub obniżenie temperatury spowalnia ten proces i zamiast tworzenia węglików litu zaczyna wytwarzać się lit metaliczny, który finalnie doprowadza do utworzenia dendrytów powodujących szybką degradację baterii i w efekcie możliwe zwarcie. Używanie akumulatorów takiego typu wymaga zatem bezwzględnie ciągłego monitorowania natężenia prądu oraz kontroli temperatury. Podstawowa różnica pomiędzy naszą baterią LTO a bateriami litowo-jonowymi LFP, NMC czy NCA polega na tym, że na anodzie wykorzystujemy tlenek litowo-tytanowy zamiast grafitu, co przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo jej pracy, długą żywotność sięgającą 20 lat, stałą i wysoką wydajność w niskich temperaturach , ultraszybkie ładowanie, wysoką moc wejściową oraz wyjściową jak i na dużą efektywną pojemność oraz niezrównaną ilość cykli życia samej baterii.
BMS – Battery Management System do zdalnej diagnostyki i sterowania przede wszystkim dostarcza unikatowej wiedzy na temat eksploatacji baterii, bezpieczeństwa jej pracy oraz wszelkiej funkcjonalności w warunkach rzeczywistych dzięki czemu pozwala użytkownikowi maksymalnie zoptymalizować jej działanie. Czujniki są podłączone do każdego ogniwa baterii, co pozwala na odczytywanie danych napięcia, natężenia prądu, temperatury itd.
EMS – Energy Management System zarządza całym urządzeniem, jego sterowaniem, zabezpiecza wspólną pracę poszczególnych elementów systemu we wszelkich możliwych konfiguracjach, kontroluje pracę wszystkich baterii, klimatyzacji, rekuperacji, alarmuje w przypadku wystąpienia jakichkolwiek anomalii takich jak wyciek elektrolitu czy wzrost temperatury podzespołów. Pozwala również na integrację z siecią energetyczną dla synchronizacji częstotliwości.